تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

 

رنکینگ جهانی دانشگاه های ایتالیا 2014))

  1.  دانشگاه بولونیا 188))
  2.  دانشگاه رم - ساپینتزا 196))
  3.  دانشگاه پلی تکنیک میلان 230))
  4. دانشگاه میلان 235))
  5.  دانشگاه پیزا 259))
  6. دانشگاه پادوا 267))
  7.  دانشگاه رم - تُر ورگاتا 320))
  8.  دانشگاه پلی تکنیک تورینو 370))
  9. دانشگاه فلورانس 379))
  10. دانشگاه ناپل 397))

 

قانون جدید اجازه اقامت در ایتالیا
با تصویب قانونی جدید در سال 2013، از این پس اجازه اقامت برای کل طول دوره تحصیل در ایتالیا صادر خواهد شد و نیازی به تمدید هر ساله نیست!

 

ظرفیت دانشگاه های ایتالیا

توسط لینک زیر می توانید از ظرفیت دانشگاه های ایتالیا در رشته های مختلف برای داشجویان خارجی در سال 2016-2015 اطلاع پیدا کنید.

 1: این صفحه در واقع یک موتور جستجو است. شما باید نام دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی گزینه Invia کلیک کنید.

2: در جدول اعلام ظرفیت، در مقابل هر رشته یک علامت ذره بین برای دیدن جزئیات وجود دارد. روی آن کلیک نمایید تا از ظرفیت واقعی رشته تان اطلاع پیدا کنید. در اکثر رشته ها درصدی از ظرفیت اعلام شده به دانشجویان چینی اختصاص یافته است.

https://afam.miur.it/studentistranieri/corsi2015/

 

تحصیل رایگان همراه با بورسیه در ایتالیا

ایتالیا پنجمین کشور پر جمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پر جمعیت دنیا است که جزو 8 کشور صنعتی جهان محسوب می شود. آب و هوای ایتالیا بسیار مطبوع است ؛ به طوریکه بیشتر هوای معتدل فصلی دارد و آب هوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان های داخلی تفاوت زیادی دارد. ایتالیا نه فقط کشور بناهای تاریخی و آثار هنری غنی، که سرزمین شگفتی های بی پایان است: ورزش، جاذبه های توریستی طبیعی و فرهنگی، مد، غذا و سبک زندگی شاد ایتالیایی ها در سراسر دنیا زبانزد است. تابستانهای نسبتا گرم و زمستانهای معتدل و گاهی سرد همراه با بارش زیاد باران مخصوصا در مناطق شمالی و مرکزی ایتالیا و رطوبت بالا بدلیل همجواری با دریا از خصوصیات بارز اکثر مناطق ایتالیاست.

مزایای تحصیل در ایتالیا

  1.  تحصیل در آن بسیار ارزان است
  2.  امکان دریافت بورسیه های 2500 و 5000 یورویی در سال برای ایرانیان وجود دارد
  3.   دوره های ارائه شده بسیار زیادی به انگلیسی دارد
  4.  جایگاه علمی اکثریت قاطع دانشگاه های آن بسیار عالی است     

کشور ایتالیا به عنوان یکی از برترین کشور های اروپایی که تحصیل در دانشگاه های آن توسط دولت این کشور تامین می شود از دیرباز مورد توجه بوده است. رتبه علمی مناسب، تنوع رشته و دانشگاه ها و شهریه بسیار مناسب و از 500 تا 3200 یورو در سال در کلیۀ مقاطع و رشته ها، از جمله مزیت های تحصیل در این کشور است. بر اساس یک آمار در سال 2013، بالغ بر 34 دانشگاه این کشور در رتبه زیر 900 دانشگاه برتر سطح جهان قرار گرفته اند. تنها در شاخص معتبر QS بالغ بر 15 دانشگاه این کشور رتبۀ زیر 500 را در سال 2013 کسب نموده اند. اخیرا با توجه به رویکرد بین المللی که دانشگاه های این کشور اتخاذ نموده اند تعداد زیادی از رشته های تحصیلی از مقطع لیسانس تا دکتری به زبان انگلیسی ارائه شوند. از جمله رشته های پزشکی، دارو سازی و بیو تکنولوژی نیز به زبان انگلیسی ارائه می گردند.

مقاطع و رشته های تحصیلی انگلیسی زبان در ایتالیا

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سایه تحولات سیاسی اخیر و در نتیجه بهبود روابط ایران و ایتالیا رخ داده است، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا از مقطع لیسانس می باشد. پیش از این، سفارت ایتالیا در تهران از صدور روادید برای دوره های دانشگاهی در مقطع کارشناسی خود داری می کرد که به زبان انگلیسی ارائه می شدند. اما اخیرا با موافقت مقامات سفارت ایتالیا، امکان تحصیل در این مقطع نیز همراه با تسهیلات ویژه کمک هزینه برای دانشجویان ایرانی مهیا می باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از رشته های ارائه شده در این کشور منوط به قبول شدن در آزمون سراسری هستند اما در برخی از دیگر رشته ها، نظیر مدیریت و اقتصاد، حکم رانی بین المللی و رشته علوم مهندسی امکان تحصیل بدون آزمون امکان پذیر است.

بدیهی است که تعداد رشته های ارائه شده به زبان ایتالیایی که زبان رسمی این کشور است به مراتب بیشتر از لیست زیر می باشد.

مقطع کارشناسی

علوم و فناوری زیستی ، علوم فنی و مهندسی ، تجارت و اقتصاد ، اقتصاد، مدیریت و امور مالی بین المللی،  اقتصاد کسب و کار

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

می توان گفت که تقریبا" تمامی رشته های تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در اکثر دانشگاههای ایتالیا به زبان انگلیسی برگزار می گردد و دانشجویان بین المللی می توانند در این مقاطع به تحصیلات خود ادامه دهند.

تسهیلات جالب در نتیجه بهبود روابط دیپلماتیک ایران و ایتالیا

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سایه تحولات سیاسی اخیر و در نتیجه بهبود روابط ایران و ایتالیا رخ داده است، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا از مقطع لیسانس می باشد. پیش از این، سفارت ایتالیا در تهران از صدور روادید برای دوره های دانشگاهی در مقطع کارشناسی خود داری می کرد که به زبان انگلیسی ارائه می شدند. اما اخیرا با موافقت مقامات سفارت ایتالیا، امکان تحصیل در این مقطع نیز همراه با تسهیلات ویژه کمک هزینه برای دانشجویان ایرانی مهیا می باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از رشته های ارائه شده در این کشور منوط به قبول شدن در آزمون سراسری هستند اما در برخی از دیگر رشته ها، نظیر مدیریت و اقتصاد، حکم رانی بین المللی و رشته علوم مهندسی امکان تحصیل بدون آزمون امکان پذیر است.

کمک هزینه دولتی برای دانشجویان ایرانی

نکته قابل توجه در خصوص تحصیل در این کشور، وجود کمک هزینه های تحصیلی تا سقف 5200 یورو در سال است. چنانچه دانشجویی از ایران برای تحصیل در ایتالیا اقدام کند و پس از دریافت نامه پذیرش، درخواست دریافت این کمک هزینه را نماید، می تواند با ارائه یک سری مدارک مالی مربوط به پدر یا مادر از این کمک هزینه بهره مند گردد. از مزایای این کمک هزینه این است که هیچ گونه تعهدی برای بازپرداخت آن به دولت ایتالیا وجود ندارد و در حقیقت، یک کمک بلاعوض محسوب میشود.

علاوه بر کمک هزینه های دولتی ایتالیا، چنانچه دانشجویان دارای شرایط ممتاز تحصیلی از جمله معدل بالا، مقالات بین المللی، نمره GRE بالا، ثبت اختراع و امثال آن باشند، میتوانند از انواع 11000 الی 19000 یورویی در سال بهره مند شوند که از جانب دانشگاه های معتبر ایتالیا ارائه می گردد.

شرایط پذیرش

ممکن است شما نیز قبلا برای اخذ پذیرش مستقیم از دانشگاه ها تلاش نموده اما با مشکلاتی برخورد کرده باشید. به طور کلی، اقدام به اخذ پذیرش مستقیم از دانشگاه های ایتالیا امری چالش بر انگیز است و موسسه سروش دانش، به لطف تجربه طولانی در امر اعزام دانشجو شما را در این امر به بهترین نحو یاری خواهد نمود.

نکته: کلیه افراد واجد شرایط فارغ از سن، جنسیت و ملیت، واجدیت تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را دارا هستند.

بسته به دانشگاه ها، فراخوان پذیرش دانشجو ممکن است در طول سال یک الی دو مرتبه در مقطع فوق لیسانس انجام گیرد.

شروع دوره

ترم اول (پاییز) :  در ماه سپتامبر (اوایل شهریور ماه)

ترم دوم (بهار):   در ماه مارس (اسفند ماه)

مهلت ثبت نام و اخذ پذیرش

مهلت ثبت نام و اخذ پذیرش نیز در دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد:

مهلت پذیرش ترم اول: دسامبر (اواسط آذر ماه) تا اواسط ژوئن (اواخر خرداد ماه) برای متقاضیان تحصیل در ترم اول پاییز (سپتامبر)

مهلت پذیرش ترم دوم: از ژوئیه (اواخر تیر ماه) تا اواخر نوامبر (آذر ماه) برای متقاضیان تحصیل در ترم دوم

در مقطع دکتری، فراخوان پذیرش دانشجو در طول سال یک مرتبه صورت می گیرد.

شروع دوره : از ماه نوامبر تا فوریه

نکته: با توجه به قوانین موجود در سفارت ایتالیا در تهران، ویزای تحصیلی به افرادی که قصد ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی را به زبان انگلیسی دارند ارائه نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش و ویزای تحصیلی

رزومه کامل تحصیلی و کاری (CV) مطابق نمونه

اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و گواهی ریز نمرات با تایید اداره کل آموزش و پرورش استان محل تحصیل و ترجمه رسمی با مهرهای قوه قضاییه و وزارت امورخارجه توسط یکی از شش مترجم رسمی مورد تایید سفارت ایتالیا

گواهی ارزشیابی مدارک تحصیلی صادر شده از سفارت ایتالیا (Dichiarazione Di Valore) مبنی بر مطابقت سطح تحصیلات دانشجو با سطح مشابه آن درکشور ایتالیا.

انگیزه نامه (Letter of Motivation): در حداکثر دو صفحه به زبان انگلیسی که بیانگر تمایل دانشجو به تحصیل در رشته مورد نظر باشد.

دارا بودن مدرک زبان انگلیسی با سطح حداقل متوسط با بالای (Intermediate) ، معادل IELTS 6 آکادمیک یا Toefl iBT بانمره 80 و یا MCHE وزارت علوم با نمره 70 و یا TOLIMO سازمان سنجش با نمره 560.

گذرنامه (در خصوص دانش آموزان پسر که خدمت نظام وظیفه شان را طی نکرده اند، اخذ گذرنامه پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد تایید وزارت علوم انجام می شود.)

عکس پرسنلی جدید تمام رخ با زمینه سفید ابعاد 3.5 * 4.5 (مطابق با چارچوب ویزای شنگن)

مدارک مربوط به ویزا

اصل مدرک دیپلم  و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات هر دو مقطع، ترجمه شده به زبان ایتالیایی با مهر تایید وزارت امور خارجه و دادگستری

ترجمه اصل مدرک لیسانس (و فوق لیسانس برای متقاضیان مقطع دکتری) به همراه ریزنمراتکامل به زبان ایتالیایی با مهر تایید وزارت امور خارجه و دادگستری

ترجمۀ شناسنامه به زبان ایتالیایی

اصل و کپی یکی از انواع گواهی های زبان انگلیسی با نمرات قید شده:

IELTS  (Academic)       6

   MCHE                         70

TOLIMO                   560

TOEFL pBT              451

TOEFL iBT                 80

شرح دروس اخذ شده دوره لیسانس (برای متقاضیان مقطع فوق لیسانس) به زبان ایتالیایی یا انگلیسی

3 قطعه عکس 3 در 4 رنگی پشت نویسی شده

اصل گذرنامه

دو نسخه از پذیرش دانشگاه

فرم پر شده درخواست روادید (با الصاق یک قطعه عکس)

پرینت رزرو بلیط به ایتالیا

رزرو هتل (حداقل 10 روز اول اقامت)

مبلغ 4000 یورو یا معادل 4000 یورو به حساب شخص دانشجو ( 17.000.000 تومان و یا 5000 دلار) باشد.

ترجمه ضمانت نامه مالی محضری به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (در این ضمانت نامه شخص ضامن باید کلیه هزینه های مالی دانشجو را اعم از تحصیل، مسکن، خوراک، پوشاک و غیره به عهده گیرد) به همراه این ضمانت نامه، ضامن باید مدارک مالی ای را برای اثبات این ادعا ارائه دهد. این مدارک باید نشان دهنده درآمد ماهیانه معادل 1000 یورو یا سپرده مالی معادل 20.000 یورو  باشند.

یک نسخه کپی از ترجمه ضمانت نامه محضری و کلیه مدارک مالی

دو نسخه کپی از صفحه اول پاسپورت و پذیرش به همراه یک نسخه کپی از کلیه مدارک تحصیلی به همراه کپی از صفحات فارسی

 

تذکر 1: مدارک لازم برای دریافت روادید ممکن است به جز موارد فوق، مدارک دیگری نیز خواسته شود.

تذکر 2:لازم به ذکر است که برای صدور ویزا اصل مدارک تحصیلی دانشجو مورد نیاز است .چنانچه هنگام تشکیل پرونده ویزا، مدرک شما موقت باشد، می بایست تا زمان صدور ویزا اصل مدرک خود را به سفارت تحویل دهید.

هزینه ها در ایتالیا

هزینه ها در ایتالیا را برای دانشجویان می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود:
هزینه سالیانه تحصیل در مقاطع و دانشگاه ها و شهرهای مختلف ایتالیا متغییر می باشد. اما میانگین شهریه سالیانه از 600 تا حداکثر 5000 یورو در سال است. تنها برای رشته هایی نظیر MBA و مشابه آن ممکن است شهریه به 5000 یورو در سال برسد و میانگین شهریه پرداختی توسط دانشجویان در سال کمتر از 2000 یورو است، که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ترکیه و مالزی نیز ارزان تر است.

به علاوه امکان دریافت کمک هزینه های مختلف از 2500 تا 5000 یورو در سال، به جز انواع بورسیه کامل تحصیلی برای دانشجویان محترم ایرانی وجود دارد.

هزینه های زندگی قطعا با توجه به شرایط و سبک زندگی فردی دانشجویان مختلف متفاوت است. اما طبق تجربه عینی دانشجویان ایرانی که در حال حاضر در ایتالیا به سر می برند، ماهانه بین 150 الی 200 یورو برای پرداخت هزینه های مربوط به مواد غذایی کفایت می کند.

بسته به اینکه دانشجو در خوابگاه یا سوئیت دانشجویی و یا آپارتمان های مستقل زندگی نمایند، هزینه ها از 150 تا 250 یورو به ازای هر ماه در خوابگاه، و بین 250 الی 500 یورو به ازای سوئیت های دانشجویی و یا بیشتر از آن به ازای آپارتمان های یک یا دو خوابه هزینه در بر دارد.

و آمد در شهرهای ایتالیا عمدتاً بوسیله وسایل نقلیۀ عمومی کارآمد انجام میگیرد و هزینه آن برای دانشجویان، پس از دریافت کارت دانشجویی در مواردی تا یک سوم هزینه معمول آن خواهد شد. هزینه ایاب و ذهاب برای افراد غیر دانشجو از 30 تا 45 یورو در ماه میباشد.در ضمن این هزینه برای دانشجویان زیر 25 سال می تواند تا حدود 40 درصد شامل تخفیف شود .

اسکان در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ها

کم هزینه و مقرون به صرفه ترین راه اقامت در ایتالیا، استفاده از خوابگاه های وابسته به دانشگاه های این کشور می باشد. امکانات و خدمات مرسوم ارائه شده در این خوابگاه ها شامل بوفه، دستگاه سرو اتوماتیک غذا و مواد غذایی در تمام ساعات شبانه روز، سالن مطالعه، سالن کامپیوتر و اینترنت بی سیم، امکانات ورزشی و سرویس های جانبی، نظیر رختشورخانه، پتو و انبارو سایر موارد ضروری از جمله آنها است.

هزینه خوابگاه ها به دو صورت محاسبه می شود: با بورسیه و بدون بورسیه

چنانچه داوطلب بورسیه داشته باشد، هزینه اقامت در اتاق های تک نفره از حدود 150 تا 250 یورو در ماه، و اتاق های دو نفره برای هر نفر از 75 یورو تا 150 یورو در ماه متغیر می باشد.

چنانچه داوطلب بورسیه نداشته باشد، هزینه اقامت در اتاق های تک نفره از حدود 300 تا 400 یورو در ماه، و اتاق های دو نفره برای هر نفر از 200 یورو تا 300 یورو در ماه متغیر می باشد.

نکته: چنانچه پیش از عزیمت از طریق موسسه هماهنگی لازم جهت رزرو اتاق انجام شده باشد امکان اسکان در خوابگاه میسر است.

اسکان در پانسیون ها و اقامت گاه های خصوصی دانشجویی

اینگونه اقامت گاه ها نسبت به خوابگاه های دولتی و وابسته به دانشگاه ها معمولا دارای هزینه بیشتری هستند. دانشجویان معمولا در اتاق های تک یا دو تخته آپارتمانی با سرویس های جانبی مشترک یا مستقل اقامت می کنند.

میانگین هزینه برای اقامت در اتاق دو تخته بین 250 تا 350 یورو و اتاق های تک نفره از 350 تا 500 یورو در ماه متغییر می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز مطلب: ۰.۰۰ از مجموع ۰ رای. شما نیز به این مطلب امتیاز دهید:

دسته بندی های این مطلب:

ایتالیایی مقالات

۰ دیدگاه برای این مطلب وجود دارد

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.

برای ارائه نظر می بایست عضو وب سایت باشید.

موسسه زبان انديشه پارسيان در سال ۱۳۸۲ به کوشش و اهتمام جمعی از كارشناسان زبان و اساتيد دانشگاه تأسيس گرديد و در همين راستا توانسته تاکنون زبان آموزان بسیاری را به اهداف بلندشان برساند. موفقیت های بی شمار دانشجویان ما در زبان های مختلف گواه بر داشتن کادری مجرب است. تلاش ما بر این است تا با پویایی و نوگرایی حرف تازه ای در زمینه آموزش و پژوهش داشته باشیم. در اندیشه پارسیان هنر ما همنشین ساختن هم اندیشی و دگراندیشی است و نوآموزی میوه این همنشینی. به ما بپیوندید تا یادگیری تان رنگ تازه ای به خود بگیرد.

اندیشه پارسیان به عنوان تخصصی ترین مرکز آموزش زبان آلمانی فقط در شهرک غرب تهران فعالیت دارد و شعبه دیگری ندارد.

همچنین اندیشه پارسیان مجری و مرکز رسمی برگزاری سطوح مختلف آزمون های ÖSD در تهران است.

در حال حاضر در اندیشه پارسیان، زبان های انگلیسی و آلمانی به صورت حضوری و آنلاین ، همچنین خصوصی و گروهی برکزار می شود.

آدرس آدرس: تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، بین پاکنژاد و فرحزادی، پلاک ۲۴۲

تلفن تلفن های تماس: ۸۸۳۷۴۲۲۰ - ۸۸۳۷۴۲۲۱ - ۸۸۳۶۸۴۱۰ - ۸۸۳۶۸۴۰۹

ایمیل ایمیل: info@andisheparsian.com

اندیشه پارسیان

© تمامی حقوق برای موسسه آموزش زبان های خارجی اندیشه پارسیان محفوظ است.